Royal Avebe investeert flink om te voldoen aan vraag naar plantaardige eiwitten

VEENDAM – Aardappelzetmeelgigant Royal Avebe, met haar hoofdkontoor in Veendam, had maar liefst 66 miljoen euro geïnvesteerd in haar innovatie- en duurzaamheidsprogramma. Dat doet men vooral om te kunnen voldoen aan de marktvraag naar plantaardige eiwitten.

De meeste van deze investeringen houden dan ook verband met de capaciteit aan Solanic-aardappeleiwit. De uitbreiding zorgt voor een aanzienlijke toename van de productiehoeveelheden met ingang van het huidige aardappeloogstseizoen. De voorbereidingen voor verdere groei worden reeds getroffen om te kunnen voldoen aan de verwachte groei van de marktvraag.

Plantaardige alternatieven

,,Een toenemend aantal consumenten is op zoek naar plantaardige alternatieven zonder af te hoeven doen aan de textuur en de smaak. Sinds 2007, nog vóór de wereldwijde vraag naar plantaardig eiwit, voorzien wij met succes in deze consumentenbehoefte met ons bijzonder functionele Solanic-aardappeleiwit”, zegt Bart Pennings namens Avebe.

Kaastoepassingen

Het aardappeleiwit van Avebe werd op grote schaal gebruikt door bedrijven in de (plantaardige) levensmiddelensector. Bijvoorbeeld door de vervanging van dierlijke ingrediënten als gelatine of melkeiwit in plantaardige alternatieven voor vlees, zuivel of zoetwaren. Pennings: ,,Of op de veganistische markt met onze laatste innovaties in kaastoepassingen. Bij Avebe helpen wij mee om een veganistisch alternatief voor kaas te realiseren door de gewenste textuur te creëren, van romig en schepbaar via glad en smeerbaar naar stevig en snijdbaar. Ons Solanic-aardappeleiwit combineert een uitstekende functionaliteit, zoals emulsificatie, gelvorming en schuimvorming, met een ‘clean label’: ze hoeven niet als allergeen te worden gelabeld en kunnen simpelweg als aardappeleiwit worden aangeduid.”

CO2-voetafdruk

Solanic-aardappeleiwit had de laagste CO2-voetafdruk ten opzichte van andere gangbare dierlijke en plantaardige eiwitten. De sterke groei van de plantaardige levensmiddelenmarkt, samen met de aantrekkelijke eigenschappen van de Solanic-aardappeleiwit, had in de afgelopen paar jaar tot een tekort geleid. ,,Met deze investeringen en de toename van de productiecapaciteit, en onze toekomstige uitbreidingsplannen, zijn wij de juiste partner om de levensmiddelenindustrie te ondersteunen in de groeiende vraag naar plantaardige levensmiddelen”, besluit Pennings.

Via De Koerier