Binnenlands toerisme in de lift, vooral dankzij weekendjes weg

LINGEWAARD – Na de meivakontie in eigen land oriënteert Nederland zich ook op een zomer binnen de landsgrenzen. Vanwege corona-onzekerheid overwegen veel vakontiegangers nu ook de grote vakontie in Nederland te blijven. In de vorm van weekendjes weg is het binnenlands toerisme al langer aan een opmars bezig.

Het werd voor veel vakontiegangers niet de Spaanse costa, noch de Franse camping. Nee, een hoop Nederlanders trokken er vorig jaar zomer op uit in eigen land. Van juli tot en met september gingen 5,9 miljoen Nederlanders in Nederland op vakontie. In de zomermaanden van 2019 waren dat nog ruim 4,7 miljoen mensen, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Met name campings en bungalowparken profiteerden van de binnenlandse reislust.

Een corona-effect, maar het binnenlands toerisme zit al langer in de lift. Waar Nederlanders in 2010 nog ruim 37 miljard euro uitgaven aan vakonties in eigen land, was dit in 2019 met een kwart toegenomen tot meer dan 46,6 miljard euro. “Dat geld werd voornamelijk besteed aan weekendjes weg”, zegt Elsje Van Vuuren, woordvoerder van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC).

Rust en ruimte

In tegenstelling tot in veel andere gemeenten kromp werkgelegenheid in de toerisme- en recreatiesector in de gemeente Lingewaard de afgelopen jaren. Per duizend mensen tussen de 15 en 74 jaar werkten er in 2012 zo’n 22 in deze sector. In 2019 was dit aantal afgenomen tot 21. Dat is minder dan het gemiddelde van ruim 46 personen per gemeente. Het CBS had nog geen cijfers over het afgelopen coronajaar.

Nederland is qua werkgelegenheid minder afhankelijk van toerisme dan typische Zuid-Europese “bestemmingslanden” als Spanje en Griekenland, zegt toerisme-econoom Jan van der Borg. “Maar dat neemt niet weg dat er in Nederland veel sectoren met het toerisme samenhangen, neem de horeca en de culturele sector. In totaal is daar veel werk mee gemoeid.”

Mogelijk profiteren die sectoren komende maanden van de binnenlandse vakontieganger. De provincies Groningen, Friesland en Zeeland waren vorig jaar populaire bestemmingen en ook nu overweegt de helft van de Nederlanders de zomervakontie in eigen land door te brengen.

Vakontiegangers kijken volgens Van Vuuren vooral naar plaatsen in de natuur op campings en huisjesparken. “Mensen zoeken, net als vorig jaar, naar plekken waar ze rust en ruimte vinden. De hotels in grotere steden blijven in zwaar weer verkeren.”

Natuurlijke bestemmingen

Reviewsite Zoover kon de toegenomen populariteit van een vakontie in Nederland staven met cijfers. Onlangs maakte de website bekend dat 46 procent van de bezoekers de drie maanden ervoor had gezocht naar een verblijf binnen de landsgrenzen. Daarmee was Nederland op de site de populairste bestemming, voor eerdere koploper Frankrijk.

Of die populariteit van Nederland als zomervakontie-oord na de pandemie aanhoudt, vindt NBTC-woordvoerder Van Vuuren lastig in te schatten. “Laat ik het zo zeggen: de wens om op vakontie te gaan blijft onverminderd groot. Hoe dat zich straks zal vertalen in binnen- of buitenlandse reizen, daarover durf ik geen voorspelling te doen.”

“Als alle onzekerheden zijn weggenomen, gaat men snel weer reizen als vroeger”, is econoom Van der Borg stelliger. “De toerist is niet zo bezig met het verleden, die kijkt naar het heden en naar de toekomst.”

Helft van de Nederlanders overweegt vakontie in eigen land

“Nederlandse hotels blijven in zwaar weer verkeren”

Toerisme in Nederland in feiten en cijfers

De Nederlandse toeristische sector had in 2019 – het laatste ‘gewone’ jaar voor corona – nog een recordjaar. De branche was goed voor een toegevoegde waarde van miljarden euro’s en 813 duizend banen, blijkt uit de meest recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Welke feitjes gaan er schuil achter deze cijfers?

– De meeste buitenlandse toeristen kwamen in 2019 uit België en Duitsland. Ook Britten weten Nederland doorgaans goed te vinden.

– Sowieso is een groot deel van het buitenlandse bezoek Europees: zo’n 80 procent. Het aandeel intercontinentale bezoekers ligt al jaren net iets onder de 10 procent.

– De bij Nederlanders populairste bestemmingen zijn volgens het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen de Noordzeebadplaatsen en de Groningse, Friese en Drentse zandgronden.

– De drie best bezochte musea van 2019 stonden allemaal in Amsterdam: het Rijksmuseum werd bezocht door 2,7 miljoen binnen- en buitenlandse bezoekers, het Van Gogh Museum door 2,1 miljoen mensen en het Anne Frank Huis trok 1,3 miljoen geïnteresseerden.

– Met dat aantal bezoekers was het Rijksmuseum ook de op één na meest bezochte attractie van 2019. Het museum moest de Efteling voor zich dulden; 5,2 miljoen mensen bezochten het attractiepark.

Via Gemeentenieuws Lingewaard

Reizen Laos