Het Hogeland gaat in de fout met burgerservice

NOORD-GRONINGEN – Het afsprakensysteem van de gemeente Het Hogeland is in strijd met de regels. De heffingsambtenaar van de gemeente is door de rechtbank Noord-Nederland op de vingers getikt, nadat hij het spoedtarief aan leges voor de afgifte van een rijbewijs in rekening had gebracht in plaats van het gewone tarief. 

De gemeente Het Hogeland had geen open loket. Burgerservice is uitsluitend op afspraak mogelijk. Dat geldt ook voor het aanvragen van een rijbewijs.  Een inwoner van Hornhuizen kreeg ruim twee jaar geleden het bericht dat hij in aanmerking kwam voor een nieuw rijbewijs. Zijn vorige rijbewijs was door het bereiken van de 75-jarige leeftijd al enige tijd verlopen, maar het CBR had lang tijd nodig voor de afgifte van de verklaring.  

De Hornhuizer belde zodra hij wist dat hij een aanvraag kon indienen met het gemeentehuis om een afspraak voor de aanvraag te maken. Dat kon niet op dezelfde dag en ook niet op de dag daarna, maar pas een week later. Toen werd hem de vraag gesteld wanneer hij over zijn rijbewijs wenste te beschikken, de volgende dag al of op een termijn van ten hoogste één week? Bij levering op de volgende werkdag werd hem het spoedtarief van ruim 73 euro in rekening gebracht, terwijl het normale tarief een kleine 40 euro bedraagt.

De man koos voor levering op de volgende werkdag en betaalde het spoedtarief. Vervolgens liet hij tegen de opslag voor spoedlevering bezwaar aantekenen. Dat bezwaar werd afgewezen door de heffingsambtenaar.  De aanvrager liet het er niet bij zitten en ging in beroep. Hij werd onlangs in het gelijk gesteld. Er volgde een uitspraak tot vermindering van de legesaanslag met kostenveroordeling van 1380 euro voor rechtsbijstand en 500 euro schadevergoeding. Deze uitspraak had verder tot gevolg dat de gemeente afspraken voor spoedaanvragen voor een rijbewijs, paspoort nog dezelfde dag mogelijk moet maken.

Via De Ommelander

Reizen Laos