‘Jongere in aardbevingsgebied emotioneel rustiger in veilige woning’

APPINGEDAM – Bij kinderen en jongeren in het aardbevingsgebied ontstaat meer innerlijke rust als hun ouders perspectief hebben op een veilig huis. Dat is de belangrijkste conclusie van een onderzoek in opdracht van de gemeente Eemsdelta.

De bevindingen werden donderdag gepresenteerd tijdens de manifestatie ‘Mijn Thuis Mijn Verhaal’ in Centrum Kabzeël in Appingedam. Wethouder Annalies Usmany-Dallinga is tevreden over de duidelijke uitkomsten van het onderzoek. ,,We zijn in 2019 met dit bijzondere project begonnen. Directe aanleiding waren aanbevelingen van de Kinderombudsman om aandacht te besteden aan kinderen en jongeren in het aardbevingsgebied. Zij hebben allerlei klachten zoals stress, concentratieproblemen, angst, verdriet en boosheid. Met dit programma wilden we monitoren hoe het met de kinderen gaat. We hebben drie theatermakers gevraagd een programma te maken voor kinderen en jongeren tussen 4 en 16 jaar in de voormalige gemeente Appingedam. Alle scholen hebben daar aan meegedaan. Daarnaast hebben verschillende deskundigen op het gebied van jeugdzorg het traject begeleid.” 

Emotionele gevolgen

Tijdens de bijeenkomst in Kabzeël ging Usmany in gesprek met kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer en hoogleraar Sociale Psychologie Tom Postmes. Kalverboer gaf aan dat de aanpak van ‘Mijn Thuis Mijn Verhaal’ zeer geschikt is om kinderen en jongeren te stimuleren hun verhalen, ervaringen en emoties rond aardbevingen te uiten en te delen. Ook Postmes was zeer positief over het programma. ,,Door bezig te zijn met kunst en cultuur word je afgeleid van de emotionele gevolgen van aardbevingen’’, zo gaf hij aan. ,,Dat vergroot bovendien je veerkracht en weerbaarheid.’’ Usmany liet weten dat de inzichten uit het onderzoek worden gebruikt voor ‘het vergroten van de leefbaarheid en het versterken van de sociale cohesie in onze gemeente’. ,,Daar gaan we een mooi plan voor maken”, aldus de wethouder.

Theater

Voor ‘Mijn Thuis Mijn Verhaal’ zijn drie theatermakers aan het werk gegaan. Sparklab leerde kinderen van groep 1 tot en met 5 creatieve opdrachten te verbinden aan filosofische vragen. Studio Tape had met vlogopdrachten kinderen uit de groepen 6 tot en met 8 meer zelfvertrouwen gegeven. Theater De Steeg maakte met jongeren van het voortgezet onderwijs de film ‘Barst?!’. Deze film gaat over hoe het is om in een gebied te wonen waar aardbevingen zijn. De film ging tijdens de manifestatie in première. 

Via De Eemslander