[Ingezonden brief] ‘Waarom eenvoudig als het ook digitaal kon?’

Om een defecte afvalpas te vervangen zoek ik – 81-jarige en niet geheel onbekwaam op internet, maar zeker geen fan – digitaal contact met de gemeente Zuidplas. Zoekterm op Google ‘zuidplas afvalpas’ geeft zeven sites met afval.

Om binnen te komen, kies ik Inloggen Afvalpas Zuidplas. Blijkt toch iets anders te zijn. Dus terug naar Google. Ik kies ‘Afvalpas aanvragen | Gemeente Zuidplas’, hoewel ik al een afvalpas heb. 

Voor een niet meer werkende pas is er een telefoonnummer. De mevrouw die opneemt, kon echter ook niets anders vertellen dan dat je een nieuwe pas via dé website moet aanvragen met DigiD en dan betalen met iDEAL. Hoewel op de site werd aangegeven dat een nieuwe pas aanvragen bij een niet meer werkende pas alleen geldt bij geen zichtbare schade, toch maar gekozen voor Nieuwe afvalpas aanvragen’.

De aanvraag moet inderdaad met DigiD, want dan ‘vullen wij alvast gegevens in die wij van u hebben. Zo hoeft u zelf minder in te vullen’. Dus op DigiD ingelogd met gebruikersnaam en wachtwoord, die ik gelukkig nog heb. Om het inloggen af te ronden krijg ik een sms-code op de telefoon van mijn vrouw. Die had gelukkig toevallig haar telefoon thuis laten liggen!

Terug op de gemeentelijke website blijkt men mijn voor- en achternaam en mijn BSN-nummer al ingevuld te hebben, maar de rest moet ik toch echt zelf doen. De volgende stap werd ‘betalen’. Betalen met iDEAL. Men vraagt naar mijn bank. Ik geef aan ING Bank. 

ING wil mij alleen te woord stonden op Mijn ING, dus daarop inloggen met weer een gebruikersnaam en een wachtwoord, maar het wachtwoord werd afgekeurd omdat ING vindt dat men elk jaar een nieuw wachtwoord moet gebruiken. 

Ook het nieuwe werd afgekeurd, want volgens ING moet een wachtwoord aan de kwaliteitseisen van ING voldoen. Je vraagt je af: waar bemoeien ze zich mee, maar ik vermoed, dat men het hacken wil vereenvoudigen door structuur in de wachtwoorden aan te brengen.

Na het inloggen weer wachten op een sms-code, maar ING deelt mee dat ze daar vanaf zijn gestapt en dat ik mij een ING-scanner moet bezorgen en de betreffende toepassingsapp op mijn computer moet installeren. Toen heb ik het opgegeven. 

Gemeentehuis gebeld. Ja hoor, mijnheer, komt u morgen maar even langs, dan krijgt u een nieuwe pas en kunt u hier ook met uw PIN-betaalpas betalen. Waarom zou je iets eenvoudig doen als het ook digitaal kon?

  • Peter Blok, Moerkapelle

Zoveel mensen, zoveel meningen  

Ingezonden brieven in Hart van Holland bevatten maximaal 350 woorden en moeten voorzien zijn van uw naam.
De redactie behoudt zich het recht voor bijdragen te weigeren of in te korten.  

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van ingezonden brieven, 
zowel in de print- en onlineversie als op sociale media van Hart van Holland.

Via Hartvanzuidplas.